Hvordan burde firmaer bruke Twitter?

Hvordan burde firmaer bruke Twitter?

Sosiale medier er i vinden om dagen, det er bare å innse. Flere og flere hopper på bølgen, og det ser ikke ut til å stoppe med det første. For mer enn et halvt år siden var allerede halve Norge på Facebook. Hvordan det ligger ann med Twitter er jeg ikke helt sikker på, men det øker gradvis for hver dag som går.

Dessverre er det mange som bruker disse nye mediene på feil måte. Selvfølgelig, det kommer jo helt ann på hva man ønsker å oppnå. Mange ønsker rett og slett å kunne skrike ut om ting som skjer i hverdagen. Andre ønsker å utnytte mulighetene sosiale medier gir til å kommunisere med personer i arbeidslivet, skape et kontaktnettverk og bygge relasjoner. Det er viktig å spørre deg selv; Hva ønsker DU å oppnå?

Her i dette innlegget vil jeg fokusere på Twitter. Hvordan du som firma best mulig bruker Twitter med tanke på å skape et kontaktnettverk, hvordan du finner interessante personer å følge, og hvordan du utnytter dette til din fordel. Jeg vil også snakke litt om hva man IKKE burde gjøre på Twitter. Det er mange fallgruver å gå i.

Klar til å kaste deg på Twitter-bølgen?

Utrolig mange firmaer har allerede kastet seg på bølgen, og det er jo ikke så rart. Sosiale medier er kommet for å bli, det er rett og slett bare å innse enten man vil eller ikke. Men hvem ønsker å følge med på firmaer som kun reklamerer for egne produkter? Veldig, veldig få. Dessverre er det mange firmaer som kun bruker Twitter til å slenge ut linker til produktene sine, og ingenting annet. Helt ærlig, så blir jeg faktisk en smule irritert når jeg ser firmaer som KUN reklamerer for egne produkter. Hvilken nytteverdi har disse egentlig for meg? Rett og slett ingen. At all.

Ta et eksempel. Du eier en nettbutikk som selger kameraer. Du har akkurat fått deg en Twitter-konto, og begynner å slenge ut tweets. Så hvor begynner du? Her gjelder det å finne en gylden middelvei. Man skal være personlig, men ikke for personlig. Å skrive om hvor fulle alle ble på firmafesten i helga, og hvor mange som spydde på doen er kanskje ikke det lureste du kan gjøre. Dette er med på å senke seriøsiteten, og kan i mange tilfeller skade omdømmet av firmaet ditt. Så her er det viktig å trå varsomt. Twitter-siden din er åpen for hele verden, alle kan lese alt du skriver, så noen guidelines er viktig.

En annen veldig vanlig fallgruve er personer som oppretter en twitterkonto, kanskje publiserer en eller to tweets (gjerne linker til egne produkter), og begynner å følge en stor mengde mennesker på en gang. Sannsynligheten for at disse personene følger deg tilbake er liten. Det å bygge seg opp gode følgere tar tid, og er ikke gjort på en dag. Bruk god tid, publiserer gode og nyttige tweets jevnlig over tid, og begynn med å følge gode og relaterte personer til din bedrift etterhvert.

Så hva burde du faktisk skrive om?

Mange ønsker å få et mer “personlig” forhold til bedriften. Kast deg på diskusjoner, kom med nyttige tips, linker osv. Bare husk på at det skal helst være relatert til det du driver med. Vær også aktiv med å svare andre personer om du faktisk har noe konstruktivt å komme med. Dette blir lagt merke til, tro meg. Det å stille åpne spørsmål er heller aldri en dum ide. Dette kan ofte være med på å skape litt snakk og debatt, som i de aller fleste tilfeller faller positivt tilbake på deg og din bedrift.

Som nevnt, så er det aldri dumt å være litt personlig også. Du kan gjerne skrive om ting som skjer internt i bedriften, nye ting som har skjedd, spennende prosjekter som er på gang og slike ting.

Om du blogger, hva med å skrive noen guider relatert til kjernen i bedriften? I eksempelet over med fotografi, så kan du for eksempel skrive om hvordan du redigerer bilder, hvordan du tar kule portrettbilder og hvordan du best tar vare på kameraet ditt. Mulighetene er mange. Bruk fantasien, så er jeg sikker på at det er utrolig mange ting du kan skrive om som personene som følger deg på Twitter vil ha nytte av. Dette faller deg til gode.

Hvilke personer bør du følge på Twitter?

Kort sagt, så er det smart å se etter personer som kan ha interesse av firmaet/feltet du driver innenfor. Selger du sminke og kosmetikkprodukter, da burde du finne deg personer som er interessert i dette. Det kan jo selvfølgelig være litt vrient å vite hvem som er interessert i dette og ikke, men i mange tilfeller er det mulig å få en viss anelse. Det finnes mange verktøy som også kan hjelpe deg med å finne personer relatert til det du driver med. Dette vil jeg komme nærmere innpå i en annen post senere, men et lite tips på veien skal jeg komme med.

Twellow – En utrolig kjekk søkemotor hvor du kan putte inn søkeord relatert til din virksomhet. Her kan du søke etter personer basert på søkeord, bosted, beskrivelse og mer. Du har også muligheten for å søke etter søkeord i tweets. Så om du er ute etter følgere innenfor sminke, så er det bare å leke seg litt rundt her med diverse søkeord relatert til sminke, så skal du se at du finner mange interessante personer å følge.

Blir faktisk meldinger publisert på Twitter lest og lagt merke til?

Jeg har et godt eksempel som bekrefter dette. Bloggeren Thomas Moen skrev en gang et par tweets om en bolledeig han hadde satt til heving. Denne ble glemt i et par timer, og et noe humoristisk bilde av denne bolledeigen som hadde hevet altfor lenge ble publisert på twitter. Litt senere var det noen journalister som følgte Thomas på Twitter som hadde fått med seg dette, og det resulterte i denne artikkelen. Kanskje ikke den villeste nyheten, men det illustrerer litt av gjennomslagskraften til Twitter.

Konklusjon

Twitter er en utrolig god markedsføringskanal om du spiller kortene dine riktig. Det er mange fallgruver å gå i, og jeg håper jeg har fått avklart noen av disse her i denne posten. Kanskje det aller viktigste å huske på er at twitter skal være morsomt! Du skal ikke sitte og poste tweets om du egentlig ikke har noe interesse av å gjøre det. Dette synes blant folk, og du kaster bare bort din og andres tid.

Har du andre gode tips å komme med? Del dem gjerne under!